Arašidovo maslo, da ali ne?

Arašidovo maslo je eden izmed najbolj priljubljenih namazov na svetu.

Okus je božanski, tekstura je preprosto neverjetna in način, kako se prilepi na vaše nebo v ustih preden se stopi, je čudovit. Vsaj tako bi arašidovo maslo opisali mi.

Seveda, ne morejo vsi uživati ​​v arašidovem maslu. Nekateri ljudje so alergični in imajo po uživanju masla želodčne krče ali alergijo na koži, za majhen odstotek prebivalstva pa je lahko samo en arašid dobesedno smrten.

Torej, ali je arašidovo maslo zdravo za preostalih 99% ljudi, ki na arašide niso alergični? Pa ugotovimo.

 

Kaj je arašidovo maslo?

Arašidovo maslo je sorazmerno nepredelana hrana. To so v bistvu le arašidi, pogosto praženi, ki so zmleti v gladko (ali »crunchy«) pasto. Vendar to ne velja za številne komercialne blagovne znamke arašidovega masla, ki vsebujejo različne dodane sestavine, kot so sladkor, rastlinska olja (palmovo) in celo transmaščobe.

Uživanje preveč dodanega sladkorja in transmaščob je povezano z različnimi zdravstvenimi težavami, kot so bolezni srca in ožilja, ter sladkorna bolezen. Namesto nakupa arašidovega masla, ki vsebuje vse te nazdrave sestavine, izberite pravo arašidovo maslo. Ne sme vsebovati ničesar drugega kot arašide in morda malo soli.

Učinki arašidovega masla za naše zdravje bi morali biti identični učinkom arašidov, saj je to praktično ista stvar, le da so pri maslu arašidi zmleti.

Arašidovo maslo je dokaj uravnotežen vir energije, saj vsebuje vsa tri makrohranila. Bogat je z beljakovinami, maščobami, vsebuje pa tudi majhen delež ogljikovih hidratov. 100g arašidovega masla vsebuje.:

  • Ogljikovi hidrati: 20 gramov ogljikovih hidratov (13% dnevnega vnosa), od tega 6g vlaknin.
  • Beljakovine: 25 gramov beljakovin (15% dnevnega vnosa), kar je precej veliko v primerjavi z večino drugih rastlinskih živil.
  • Maščobe: 50 gramov maščobe, kar pomeni približno 72% dnevnih kalorij iz maščobe.

Čeprav je arašidovo maslo precej bogato z beljakovinami, vsebuje manjši odstoteh potrebnih esencialnih aminokislin.

Arašidi pripadajo družini stročnic, ki vključuje tudi fižol, grah in lečo. Stročnice so v metioninu in cisteinu (aminokislinam) veliko nižje kot živalske beljakovine

Za tiste, ki se kot glavni vir beljakovin zanašajo na arašidovo maslo ali fižol, je nujno, da potrebne aminokisline dobijo iz drugih hranil ali kot dodatek k prehrani. Po drugi strani pa domnevamo, da ima nizek vnos aminokisline metionina nekaj koristi za zdravje. Študije so pokazale, da lahko podaljša življenjsko dobo podgan in miši, vendar ni jasno, ali deluje na enak način pri ljudeh.

POVZETEK

  • Arašidovo maslo je visoko v beljakovinah in ne vsebuje dovolj esencialnih aminokislin.

Arašidovo maslo vsebuje približno 25% beljakovin, zaradi česar je odličen vir rastlinskih beljakovin. Vendar je vrednost esencialnih aminokislin prenizka, da bi lahko z arašidovim maslom nadomestili živalske beljakovine.

  • Arašidovo maslo ne vsebuje veliko ogljikovih hidratov

Čisto arašidovo maslo vsebuje le 20% ogljikovih hidratov, zaradi česar je primerno za prehrano z nizko vsebnostjo ogljikovih hidratov (keto diete)

Povzroča tudi zelo nizek porast krvnega sladkorja in je odlična hrana za ljudi s sladkorno boleznijo tipa 2.Študija  je pokazala, da so ženske, ki so jedle arašidovo maslo 5-krat na teden ali več, imele 21% manjše tveganje za sladkorno bolezen tipa 2. Te koristi so deloma pripisane oleinski kislini, ki je ena od glavnih maščob v arašidih. Tudi antioksidanti, ki jih je v arašidovem maslu veliko, lahko igrajo vlogo.

Arašidovo maslo vsebuje zelo veliko maščob, zato ima veliko kalorij, kar 588 kalorij na 100g izdelka. Kljub visoki vsebnosti kalorij je uživanje zmernih količin čistega arašidovega masla ali celih arašidov povsem v redu, tudi če ste na dieti

Polovica maščob v arašidovem maslu je bogata z oleinsko kislino, oleinska kislina pa je zdrav tip nenasičenih maščob, ki jo v velikih količinah najdemo tudi  v oljčnem olju.

Oleinska kislina je povezana z več koristmi za zdravje, kot je izboljšana občutljivost na insulin. Kikirikijevo maslo vsebuje tudi linolno kislino, ki je bistvena omega-6 maščobna kislina, ki jo vsebuje večina rastlinskih olj. Nekatere študije kažejo, da lahko velik vnos omega-6 maščobnih kislin v primerjavi z omega-3 poveča tveganje za različna vnetja ter za kronične bolezni. Vendar pa zadnje študije kažejo, da linolna kislina ne dviguje koncentracije vnetnih markerjev v krvi, kar vzbuja dvom o tej teoriji.

POVZETEK

Čisti arašidovo maslo je dober vir zdravih maščob. Medtem ko so nekateri ljudje zaskrbljeni zaradi vsebnosti omega-6 linolne kisline, študija torej kaže, da linolna kislina ne dviguje vnetnih markerjev.

Arašidovo maslo je dokaj bogato z vitamini in minerali in je zelo hranljivo. 100 gramov arašidovega masla vsebuje veliko vitaminov in mineralov:

Vitamin E: 45% RDA

Vitamin B3 (Niacin): 67% RDA

Vitamin B6: 27% RDA

Folna kislina: 18% RDA

Magnezij: 39% RDA

Baker: 24% RDA

Mangan: 73% RDA

Prav tako vsebuje veliko biotina in vsebuje dostojne količine vitamina B5, železa, kalija, cinka in selena.

Vendar se zavedajte, tukaj govorimo o 100g izdelka, ki ima skupaj 588 kalorij. Če primerjamo arašidovo maslo z drugimi stročnicami, ki imajo precej nižje kalorijske vrednosti na 100g, potem hranljvost ni tako zelo velika.